Proč nesmí chybět nastavení SMTP na webu a co to vůbec je?

SMTP je protokol pro přenos e-mailů. V našem pojetí je to velmi jednoduše nastavení na webu, které říká, jaká služba nebo funkce má být použita pro odeslání e-mailu z vašeho webu. Typicky se to týká zpráv z kontaktního formuláře, ale také e-mailů se zákazníkovou objednávkou v e-shopu, nebo přístupy do uzavřené části webu.

Co se stane pokud SMTP nastavené nemám?

V případě, že nemáte správně nastavené SMTP, může, a pravděpodobně bude, to znamenat, že k vám nedorazí dotaz od potenciálního zákazníka a nebo zákazníkovi nepřijde e-mail s fakturou, objednaným elektronickým produktem, přístupy do členské sekce (uzavřené části webu) apod. Zkrátka e-maily, které jsou navázány přímo na váš web nebudou doručovány.

Jak zjistím jestli mám SMTP nastavené a jestli je nastavené správně?

Nastavení SMTP provedete vždy podle požadavků poskytovatele hostingových
a e-mailových služeb. My se nyní zaměříme na Mioweb.

Kde hledat nastavení SMTP

Nastavení SMTP v Miowebu naleznete přímo v editoru v Nastavení > Web > Nastavení > E-mail (SMTP). Ve výchozím nastavení po založení webu bývá vypnuté a k odesílání e-mailů se používá primitivní WordPressová aplikace. Zde je potíž v tom, že tato aplikace ve své jednoduchosti ztrácí na spolehlivosti, což je příčinou výše uvedeného nedoručování e-mailů z webu.

Pokud na svém webu vidíte situaci shodnou s výše uvedeným obrázkem, pak SMTP nastaveno nemáte a je potřeba jej nastavit.

Jak nastavit SMTP na webu

Nastavení na první pohled vypadá složitěji, ale ve skutečnosti je potřeba si jen pozorně přečíst, co se má kde zkopírovat a kam vložit. Nejsou k tomu potřeba žádné speciální znalosti nebo dovednosti a zvládne to téměř každý.

Na obrázku výše je pod nadpisem vidět přepínátko v pozici OFF (vypnuto). Stačí jej kliknutím myši přesunout do pozice ON (zapnuto) a vyplnit požadované hodnoty.

Zapnutí použití vlastního SMTP

Jaké hodnoty do jednotlivých políček vyplnit vám musí sdělit poskytovatel e-mailových schránek, jehož servery budete k odesílání e-mailů z webu používat.

Pokud používáte e-mailové schránky u Miowebu, stačí postupovat podle pokynů v nápovědě Nastavení SMTP. Jestliže máte e-mailové schránky u jiného poskytovatele (wedos.cz, active24.cz, websupport, atd.), je potřeba se na hodnoty zeptat přímo tam. Obvykle stačí napsat dotaz na podporu, že potřebujete nastavit SMTP a k tomu potřebujete znát hodnoty viz jednotlivá políčka. Podpora vás navede na jejich nápovědu, kde příslušné hodnoty budou uvedeny.

Jak poznám jestli je SMTP nastavené správně

Jestli jste nastavení provedli správně poznáte testem funkčnosti, který najdete úplně dole v nastavení SMTP. Zadáte pouze svoji e-mailovou adresu, na kterou bude odeslán testovací e-mail.

Pokud se po odeslání zobrazí zelená hláška s textem „Zpráva byla úspěšně odeslána“ a současně vám na zadaný e-mail přijde potvrzovací e-mail, pak máte vše nastaveno správně.

Správné nastavení SMTP

Pokud se ale zobrazí červená hláška s chybou, pak je nastavení nesprávné a je potřeba se pustit do hledání chyby v nastavení.

Nesprávné nastavení SMTP

Co mám dělat, pokud se zobrazí červená hláška?

Nejčastější chybou, která má za následek zobrazení výše uvedené červené hlášky, je nesprávně zadané přihlašovací údaje do e-mailové schránky, která má být pro odesílání e-mailů použita.

Vždy se tedy jako první ujistěte, že jste zadali

  • správné přihlašovací jméno (celou adresu e-mailové schránky – v mém případě honza@miovychytavky.cz, ve vašem případě cokoliv@domenavasehowebu.cz)
  • heslo do této schránky.
Přihlašovací údaje ke schránce, která má být použita pro odesílání e-mailů z webu

Dále zkontrolujte, že tyto údaje jsou platné pro schránku, kterou jste uvedli v horní části nastavení jako schránkou, která má být pro posílání e-mailů použita.

Schránka, která má být použita pro odesílání e-mailů z webu

Časté chyby

Velmi často se stává, že mají uživatelé uložené heslo ke schránce ve svém prohlížeči. Heslo ke schránce v průběhu času změní, ale v prohlížeči nové heslo neuvedou. Prohlížeč si tak pamatuje staré heslo a když jej uživatel zkopíruje a vloží do nastavení SMTP, nastavení pak nefunguje správně.

Hláška Could not authenticate znamená jen a pouze, že se systém nedokázal ke schránce přihlásit, což je způsobeno právě nesprávně zadanými přihlašovacími údaji.

Další častou chybou je, že uživatel zkopíruje neúplnou část některé z hodnot. Např. chybí první nebo poslední znak, případně je zkopírována navíc mezera, apod. Vždy je potřeba vkládat přesné hodnoty a případné mezery na začátku nebo na konci odmazat.

Více prostoru pro chyby v tomto případě není. Mohlo by ještě dojít k potížím se serverem, ale to je jiná písnička, která se vás netýká. Tu musí řešit poskytovatel e-mailových služeb.

Pokud se vám ani přes výše uvedené postupy nedaří SMTP nastavit, kontaktujte podporu. V žádném případě ale nad tímto nastavením nemávněte rukou a neodkládejte do zapomnění. Jak jsme si řekli na začátku – nastavení SMTP je velmi důležité pro správné odesílání a doručování e-mailů z vašeho webu. Pokud zákazníkům nebudou chodit jejich objednávky, můžete své online podnikání rovnou zabalit.

Pomáhám bezradným, nebo časově vytíženým online podnikatelům
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *