SMTP je protokol pro přenos e-mailů. V našem pojetí je to velmi jednoduše nastavení na webu, které říká, jaká služba nebo funkce má být použita pro odeslání e-mailu z vašeho webu. Typicky se to týká zpráv z kontaktního formuláře, ale také e-mailů se zákazníkovou objednávkou v e-shopu, nebo přístupy do uzavřené části webu.
V případě, že nemáte správně nastavené SMTP, může, a pravděpodobně bude, to znamenat, že k vám nedorazí dotaz od potenciálního zákazníka a nebo zákazníkovi nepřijde e-mail s fakturou, objednaným elektronickým produktem, přístupy do členské sekce (uzavřené části webu) apod. Zkrátka e-maily, které jsou navázány přímo na váš web nebudou doručovány.
Nastavení SMTP provedete vždy podle požadavků poskytovatele hostingových
a e-mailových služeb. My se nyní zaměříme na Mioweb.
Nastavení SMTP v Miowebu naleznete přímo v editoru v Nastavení > Web > Nastavení > E-mail (SMTP). Ve výchozím nastavení po založení webu bývá vypnuté a k odesílání e-mailů se používá primitivní WordPressová aplikace. Zde je potíž v tom, že tato aplikace ve své jednoduchosti ztrácí na spolehlivosti, což je příčinou výše uvedeného nedoručování e-mailů z webu.
Pokud na svém webu vidíte situaci shodnou s výše uvedeným obrázkem, pak SMTP nastaveno nemáte a je potřeba jej nastavit.
Nastavení na první pohled vypadá složitěji, ale ve skutečnosti je potřeba si jen pozorně přečíst, co se má kde zkopírovat a kam vložit. Nejsou k tomu potřeba žádné speciální znalosti nebo dovednosti a zvládne to téměř každý.
Na obrázku výše je pod nadpisem vidět přepínátko v pozici OFF (vypnuto). Stačí jej kliknutím myši přesunout do pozice ON (zapnuto) a vyplnit požadované hodnoty.
Jaké hodnoty do jednotlivých políček vyplnit vám musí sdělit poskytovatel e-mailových schránek, jehož servery budete k odesílání e-mailů z webu používat.
Pokud používáte e-mailové schránky u Miowebu, stačí postupovat podle pokynů v nápovědě Nastavení SMTP. Jestliže máte e-mailové schránky u jiného poskytovatele (wedos.cz, active24.cz, websupport, atd.), je potřeba se na hodnoty zeptat přímo tam. Obvykle stačí napsat dotaz na podporu, že potřebujete nastavit SMTP a k tomu potřebujete znát hodnoty viz jednotlivá políčka. Podpora vás navede na jejich nápovědu, kde příslušné hodnoty budou uvedeny.
Jestli jste nastavení provedli správně poznáte testem funkčnosti, který najdete úplně dole v nastavení SMTP. Zadáte pouze svoji e-mailovou adresu, na kterou bude odeslán testovací e-mail.
Pokud se po odeslání zobrazí zelená hláška s textem „Zpráva byla úspěšně odeslána“ a současně vám na zadaný e-mail přijde potvrzovací e-mail, pak máte vše nastaveno správně.
Pokud se ale zobrazí červená hláška s chybou, pak je nastavení nesprávné a je potřeba se pustit do hledání chyby v nastavení.
Nejčastější chybou, která má za následek zobrazení výše uvedené červené hlášky, je nesprávně zadané přihlašovací údaje do e-mailové schránky, která má být pro odesílání e-mailů použita.
Vždy se tedy jako první ujistěte, že jste zadali
Dále zkontrolujte, že tyto údaje jsou platné pro schránku, kterou jste uvedli v horní části nastavení jako schránkou, která má být pro posílání e-mailů použita.
Velmi často se stává, že mají uživatelé uložené heslo ke schránce ve svém prohlížeči. Heslo ke schránce v průběhu času změní, ale v prohlížeči nové heslo neuvedou. Prohlížeč si tak pamatuje staré heslo a když jej uživatel zkopíruje a vloží do nastavení SMTP, nastavení pak nefunguje správně.
Hláška Could not authenticate znamená jen a pouze, že se systém nedokázal ke schránce přihlásit, což je způsobeno právě nesprávně zadanými přihlašovacími údaji.
Další častou chybou je, že uživatel zkopíruje neúplnou část některé z hodnot. Např. chybí první nebo poslední znak, případně je zkopírována navíc mezera, apod. Vždy je potřeba vkládat přesné hodnoty a případné mezery na začátku nebo na konci odmazat.
Více prostoru pro chyby v tomto případě není. Mohlo by ještě dojít k potížím se serverem, ale to je jiná písnička, která se vás netýká. Tu musí řešit poskytovatel e-mailových služeb.
Pokud se vám ani přes výše uvedené postupy nedaří SMTP nastavit, kontaktujte podporu. V žádném případě ale nad tímto nastavením nemávněte rukou a neodkládejte do zapomnění. Jak jsme si řekli na začátku – nastavení SMTP je velmi důležité pro správné odesílání a doručování e-mailů z vašeho webu. Pokud zákazníkům nebudou chodit jejich objednávky, můžete své online podnikání rovnou zabalit.